onsdag den 12. december 2012

Den fællesoffentlige borgerrettede kommunikationsindsats


Hele dagen i går, gik Anders og tyggede chokolade, mens han udtrykte sin glæde over sin nisseven. I morges, havde Bollette en artikel fra et sundhedsmagasin med til Anders. "12 gode grunde til at spise chokolade - også for mænd". Hun gav ham også et lille stykke chokolade - for hun havde bemærket til hvor glad han er for chokolade. Anders har nu en charmerende trækning ved venstre øje. Jeg pakkede to pakker RAW-chokolade ind i julepapir. Skrev Til Anders uden på - og lagde dem i kopirummet. Mindre end en halv time senere kom Bolette glædestrålende ind til Anders med pakken og sagde til ham, at hun havde fundet en lille gave til ham i kopirummet. Anders tilbød Bolette den ene plade som en slags findeløn. Bolette har chokoladeallergi. Anders har låst døren til sit kontor. Jeg fortyndede min nissegave med lidt tonicvand.


Den Fællesoffentlige Borgerrettede Kommunikationsindsats - del 1

Jeg havde aldrig troet, at det var et kursus jeg ville nyde. Mona har ofte sagt at Digitaliseringsstyrelsen er meget forvaltningsvenlige i deres borgerrettethed. Men det her. Det er helt vildt hvad borger.dk kan eller rettere hvad borgerne fremover ikke kan. Vi kan sende breve ud. Med digitale koder og kvitteringer kan vi dokumentere at borgeren har fået sit afslag. Borgeren kan ikke svare os direkte. Det kræver at man bliver godkendt afsender hos E-boks eller borger.dk
Det at prisen for at blive afsender, er 20 - 30.000 kr. - gør at de fleste borgere ikke har råd. Derudover koster det 1-2 kr. at sende et dokument og det skal passe med elektroniske snitflader og hvad ved jeg. Så afsender, det er der ingen borger, der bliver.

Fremover når jeg sender et afslag, skal borgeren selv printe det ud, svare mig enten via et brev, en almindelig mail eller i fremtiden via en browserbaseret mail-editor, der ifølge IT-afdelingen kan gøres så tilpas langsom at antallet af svar kan holdes på et absolut minimum. Hvis et dokument skal videresendes til fx. en advokat, skal borgeren åbne sin digitale indbakke,finde dokumentet, downloade det til en harddisk og derfra tilknytte dem til en almindelig mail, med sine kommentarer. Det er ikke bare smukt - det er borgeraktivering. Jeg elsker når effektivisering rammer og aktiverer borgerne. Ikke nok med at jeg kan arbejde med mails som jeg plejer. Alle afslag kan sættes til at blive afsendt på fx. fredage, hvorimod tilsagn og hjælp kan udsendes om manddagen - så borgeren har en chance for at ringe og takke mig. Jeg føler mig som en helt lille EDB-mus.

1 kommentar:

  1. En skam at programmet So ein Ding allerede har udvalgt gadgets til deres 2012 award-show. Jeg er sikker på at borger.dk havde fået en pris :)

    SvarSlet