mandag den 3. december 2012

Mit lille lys i mørket

Sne, masser af sne. Anders spurgte efter nissekuverterne allerede inden jeg havde fået frakken af. Jeg forklarede ham at nissevennerne er næstsidste punkt på afdelingsmødets dagsordenen.Det er uklædeligt for  en voksen mand at te sig på den måde.
Hele formiddagen hang jeg i telefonen på en mor. Hun krævede handling, støtte og vejledning fordi hendes barn havde fået diagnoser. Det sker efterhånden hver uge. Selvfølgelig får barnet diagnoser når lægerne ikke aner ved hvad de skal stille op. Og så er det op til mig om at lade kommunen løse problemerne.Moderen er informeret om, at før vi kan tage stilling til hendes ønsker og forventninger skal vi som minimum afholde et netværksmøde  Hjælp er ikke noget man beder om - det er noget man får.
Det er nu engang mig og ikke hende der er fra kommunen. Jeg er erfaren og empatisk.Jeg skal nok afgøre hvad der normalt, om, hvordan og hvornår der skal hjælpes. Moren er stigmatiseret. Det er de tit. Midt under samtalen opdagede jeg at min hemmelige nisseven havde lagt en lille bitte flaske gin i min skrivebordsskuffe. Jeg forklarede moderen at jeg personligt  havde sørget for at hendes sag var blevet flyttet til akutpuljen af sager, der skal gennemgås på visitationsudvalgets ugentlige akutmøde. Jeg antydede at der netop i år er oprettet en uofficiel adventsakutpulje som hun muligvis kan tildeles støtte efter. Hun blev glad.
På afdelingsmødet ville Anders starte mødet med uddeling af nissevenskuverterne. Men den går ikke her hr. afdelingsleder - min dagsorden skal ikke fraviges alene fordi du ønsker det. Det er muligt at han er glad for at være leder men Karin.det bliver han aldrig. Vi gennemgik, sorterede og prioriterede en masse forskellige potentielle afslag. Mit forslag om at vi skulle lave en uofficiel adventsakutpulje, hvor vi hver mandag i december  udlodder hjælp og støtte til én klient, blev stemt ned - af Anders. Ordningen om at han får bonus hvis han overholder budgettet, gør ham helt umulig at have med at gøre. Jeg besluttede på mødet at bevilge en familie støtte. Derfor er Karins uofficielle adventsakutpulje, nu en uerklæret realitet.Anders så rigtig skuffet ud da han læste brevet fra hans personlige nissevenskuvert. En der er mindre professionel end jeg ville måske mene at det er synd for Anders.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar