tirsdag den 4. december 2012

Det er for dyrt, Dyhr!

I dag havde jeg lagt en lille miniatureflaske gin, til min nisseven. Den var god. Petra, som gør rent hjemme hos mig, viste mig i morges et billede af sin datter. Hun er handicappet, datteren. Om Petra er handicappet, ved jeg ikke, for hun taler kun polsk. Jeg hverken lytter eller taler polsk - til gengæld er jeg rummelig. Selvom Petra ikke altid når at gøre hele huset ordentligt rent på 4 timer, betaler jeg uden at kny de 100 kr. hun kræver. Petra er mit lille private U-landsprojekt.
På billedet sad Petras datter i en letvægtskørestol. Ikke en tilfældig letvægtsstol men en Dura-/7 DL med titanium i stellet, højdekorrektionsanordning, vinkelindstillelige rygrør, justerbare letvægtsarmlæn, anti-tilt system og så videre. Det er en rigtig god stol, som rigtigt mange forældre ansøger om, til deres børn. Det er også en stol vi konsekvent afslår at tildele. Vejledende udsalgspris med det hele er i omegnen af 46.000 danske kroner. Jeg blev lidt overrasket over at se Petras datter i sådan én. Hvis Petra har råd til sådan en stol - betaler jeg alt for meget for min rene samvittighed. I Polen koster en Dura-/7 DL kun omkring 9.200 kr. sagde Petra. Måske er tiden inde til at starte lidt kommunal parallel.import.
Petra havde lagt mærke til min nye Tupperware hvidløgspresser. Sådan en har hun også!


I Polen koster den 40 kr - i Danmark: 239 kr.!!! Det er ikke fordi jeg spiser hvidløg men det er princippet. Hvordan kan det være at min rengøringsdame har råd til en Tupperware hvidløgspresser? Hvis jeg fremover går til Tupperware party hos Petra når hun er hjemme, skal jeg ikke købe ret meget før billetten har tjent sig ind. Hvordan kan det være, at der så store prisforskelle på nøjagtigt det samme kvalitetsprodukt? Ministeren bør skride til handling. Det må være handelsminister Dyhr, der er ansvarlig for det her. Det kan ikke være rigtigt at unionen og varernes fri bevægelighed gør at jeg skal betale op mod 6 gange mere for en vare, end andre EU-borgere.Jeg finder mig ikke i det. Selvom det ikke er Monas minister, der sidder på ansvarsområdet må hun kunne prikke til Dyhr. Det er for dyrt, Dyhr!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar