fredag den 14. december 2012

Supervision principalement avec les banques



Borgmesteren er frisk igen - men Anders er stadig syg. Han ringede gudhjælpemig for at minde mig om et  hjemmebesøg i eftermiddag. Jeg fortalte ham at hans nisseven havde lagt en present til ham.  Så blev Anders spag og pippede noget om, at han nok ikke kommer resten af ugen. Da jeg sagde det er jeg ked af og at jeg i øvrigt er blevet helt glad for, at han har indført det her nisservenshalløj - blev Anders stille. Nærmest tavs. Jeg spurgte Bolette om hun kan få tid til at samle ind til et kort eller noget til Anders. Jeg gav 50 kr. Bolette ved lige hvad Anders skal have. Og hvis hun kan nå det, vil hun prøve at samle nogle af de andre ’piger’ fra personaleforeningens kor og synge en julesang for Anders. Jeg tror det bliver smukt.

Mona ringede i går aftes. Hun har opstøvet, at Tyskland og Frankrig indgår et kompromis, der midlertidigt bilægger striden om bilag 37, i aftalen om nyt nordisk europæisk banktilsyn.
Hun har fået det bekræftet hos pålidelige kilder fra EU-topmødet i Bruxelles.
Kompromiset gik, ifølge flere kilder tæt på forhandlingerne, ud på at ændre nogle få ord i bilaget således, at både forbundskansler Angela Merkel og præsident François Hollande kan udtale, at de hver især er ophavsperson til teksten.
Bilag 37 som striden har stået om, har reelt ikke noget med banktilsynet at gøre, men baner vej for en EU prisharmonisering af udvalgte varer eller varegrupper. Bilaget giver det kommende banktilsyn beføjelser til, at påtale 'væsentlige' prisforskelle på TupperWare, EU-landene i mellem. Enigheden er opnået fordi Angela Merkel hævder hun har haft fokus på de uharmoniserede prisfastsættelser af blandt andet TupperWares hvidløgspresser. Hollande har angiveligt forgæves forsøgt at få TupperWare til selv at prisharmonisere sine produkter i EU-landene.
Selve kompromiset fordrer, at banktilsynet kommer til skifte navn til ”Tilsynet med primært banker”.
Der kommer til at stå i topmødets slutdokument, at der forudsættes enighed om ændringen af ”Tilsynet med primært banker” ved næste EU-topmøde. 

Nu diskuterer Monas minister med handelsministeren om hvem af de to der, i al beskedenhed, kan tage æren for at gennemføre noget i EU. Som om. Jeg aftaler med Petra at når hun næste gang er i Polen sender dem hver en røreske. Anonymt. Petra ved ikke hvorfor ministrene skal have skeer. Jeg har fortjent to nissegaver i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar